Výuce na klavír se věnuji již 23 let. Státní konzervatoř v Praze u prof. Vladimíra Topinky jsem studovala po absolvování gymnázia jako svoji druhou střední školu a během tohoto studia jsem se již věnovala pedagogické činnosti.
Nejprve jsem působila v Základní umělecké škole v Benátkách nad Jizerou, a to od roku 1986. Dále jsem pak několik let vyučovala soukromě a nyní působím od r. 2004 v Základní umělecké škole Dunická v Praze 4 na Spořilově, kde vyučuji klavír a hudební nauku.
Specifické zkušenosti jsem získala pedagogickou praxí ve Spojených státech, kde jsem se po dobu čtyř let věnovala výuce klavíru dětí i dospělých.
Zkušenosti z tohoto období mne po návratu dovedly k dalšímu studiu doma. Nejprve jsem absolvovala kurz improvizace na PF UK vedený prof. Michalem Nedělkou. Dále pak dvouleté aprobační pedagogické studium na Metodickém centru HAMU a nyní navštěvuji Metodické centrum na JAMU v Brně vedené prof. Alenou Vlasákovou.
Způsob jakým se v cizině vyučuje klavír ve spojení s teorií a především materiály k tomu určené jsem zhodnotila v práci na pracovních listech, které již několik let vymýšlím pro své vlastní žáky. V Klavihrátkách, kterými se snažíme zaplnit mezeru na našem trhu, se protínají moje minulé zkušenosti a studium pedagogických směrů v USA, Rusku a západní Evropě.
Doufám, že v Klavihrátkách najdete to, co vám dosud chybělo při výuce klavíru.
IVA OPLIŠTILOVÁ
Po studiích na matematickém gymnáziu a dvou letech na MFF UK jsem absolvovala obor klavír u prof. Čermáka na Státní konzervatoři v Praze. Zájem o hlubší znalosti v oblastech pedagogiky a improvizace mne přivedl nejprve ke kurzu improvizace vedenému prof. Nedělkou na PF UK a pak ke studiu dvouletého aprobačního pedagogického kurzu na Metodickém centru HAMU, vedeného prof. Vlasákovou. Tři roky jsem také pracovala na dalším rozvoji vlastní klavírní hry s prof. Šimkovou. Nyní se věnuji doktorskému studiu na HAMU - obor hudební teorie.
24 let učím hru na klavír, a to jak na ZUŠ (Beroun, Praha 8-Ďáblice), tak soukromě. Hodně a ráda se věnuji korepeticím na dechovém a smyčcovém oddělení, ale spolupracuji i s pěvci zaměřenými na renesanci a baroko. Jeden a půl roku jsem spolupracovala s Dr. Dvořákem jako asistentka kurzu harmonie na Týnské škole v Praze. V současné době působím jako učitel klavíru na ZUŠ v Praze Petřinách.
Kromě výuky vlastní klavírní hry, ve které jsem díky soukromé praxi mohla i experimentovat (práce s velice talentovanými dětmi, které hrají hlavně podle sluchu a naopak se staršími dětmi, téměř nerozvinutými; práce s dospělými na různých stupních rozvoje klavírních dovedností), se také hodně zabývám hudební teorií - hlavně hudebním myšlením, hudebními idiomy a s tím spjatým tonálním cítěním, jeho rozvojem a využitím při výuce hry na klavír. To bylo také tématem mé závěrečné práce na Metodickém centru HAMU, která vycházela ze středně rozsáhlého průzkumu na několika pražských školách.
Pracovní sešity shrnují mé dosavadní studium a zkušenosti jak z experimentů na hodinách, tak z důsledného promýšlení metody, jak rozvíjet hudebnost dítěte jako celek. Nevěnovat se jen klavírním dovednostem, ale proniknout do způsobu vnímání hudby.
|