TEORIE
Návrh výuky hry na klavír na základě postupného poznávání tonálních vztahů (studie Iva Oplištilová)
Základem je podle mého názoru postupovat od globálního vnímání celků k analýze částí - ve věku 6-12 let tak probíhá i přirozený vývoj. Ovšem většinou jakmile se přikročí k práci s detailem, vztahy mezi většími částmi a celkem se opomíjejí. Jde hlavně o to, aby se učitel (na rozdíl od běžné praxe) nepřeorientoval při hře z not pouze na práci s jednotlivými tóny, ale pokračoval i v práci s celky. Je škoda opustit způsob vnímání vlastní dětem do 6 let, lze i nadále pracovat v obou rovinách - postupně stále přesněji rozlišovat jednotlivé prvky hudebního slovníku a pronikat do jejich významů a přitom chápat jejich roli v rámci celku…
přečíst celou studii
TIPY K USNANDNĚNÍ PRÁCE
Vhodné skladby k interpretaci - aby se vám podařilo jednotlivé strany pracovních sešitů zkombinovat s vhodnými skladbami, nahlédněte do tabulek, které jsme zpracovaly na základě vlastní praxe. Budete-li vědět o jiných "vhodných skladbách", napište nám je, prosím, aby se seznam zvětšoval ku prospěchu všech, kteří Klavihrátky používají.
>>> Tabulky:
PS 0 |
PS 1 |
PS 2 |
Tabulky se seznamem stran každého sešitu jsou výborné pro orientaci, co jste se kterým žákem již probrali. Vypracované strany si zde můžete odškrtávat, což je dobré ve chvílích, kdy se připravujete na hodiny a chcete vědět, jak sladit následující nevypracované strany pracovních sešitů se studovanou nebo novou skladbou. Do jedné tabulky si můžete zapsat i více dětí najednou a datum posledního zápisu (pro ty, kteří se k tabulce nedostanou po každé hodině…)
>>> Tabulky:
PS 0 |
PS 1 |
PS 2 |
PS 3 |
ZAJÍMAVÉ ODKAZY:
http://pianoeducation.org
http://notes.tarakanov.net/bimbo.htm
K ilustraci metra, rytmu a pohybu ve starých tancích viz krátká videa na:
An American Ballroom Companion
http://rs6.loc.gov/ammem/dihtml/divideos.html
|