Stáhněte si ukázkové listy zdarma!
Stránky 13, 27 a 30 nejsou vyplněné, vyzkoušejte si práci s nimi. Ukázkově vyplněné stránky 21, 24 a 33 slouží k nahlédnutí.
| Strana 13
| Strana 27
| Strana 30 |
| Strana 21
| Strana 24
| Strana 33 |
Mějte přehled o tom, co jste se kterým žákem probrali:
ORIENTAČNÍ TABULKA
VHODNÉ SKLADBY
Aby se vám podařily jednotlivé strany pracovního sešitu zkombinovat s vhodnými skladbami, nahlédněte do tabulky, kterou jsme zpracovaly na základě vlastní praxe. Budete-li vědět o jiných "vhodných skladbách", napište nám je, prosíme, aby se seznam zvětšoval ku prospěchu všech, kteří Klavihrátky používají. Děkujeme.
VHODNÉ SKLADBY
METODICKÉ POKYNY K JEDNOTLIVÝM ODDÍLŮM PRACOVNÍHO SEŠITU
Pracovní listy Přípravného sešitu jsou řazeny podle obtížnosti v dané oblasti. Za stěžejní oblasti úvodního sešitu považujeme prstoklad, klaviaturu a hudební abecedu. V závěru jsou zařazeny dva testy, které slouží nejen k celkovému zopakování, ale i ke zjištění, ve které oblasti si je žák jistý a které je třeba věnovat větší pozornost v další společné práci se sešity následujícími.
PRSTOKLAD
Čísla prstů procvičujeme na omalovánkách a později zařazujeme také cvičení na rozvoj hmatové představy. Při jasné představě, který tón se "bere" kterým prstem v dané poloze, se ruka uklidní, děti zapojí vnitřní sluch a dokáží hrát poslepu. Tato cvičení jsou výbornou přípravou na hru z listu, neklademe důraz na plynulou hru celé písničky až do konce, ale spíše na to, aby si žák uvědomil, jak je důležité, aby jednotlivé prsty přijímaly rozkazy pohotově.
POJMY
Tyto strany slouží k popovídání si a k pojmenování toho, co všechno mohou děti slyšet kolem sebe. Měly by si spojit hudební vjemy s vlastní zkušeností v běžném životě.
KLAVIATURA
Klaviatura je jedna ze specifických oblastí, která se procvičuje jen v tomto sešitě. Žák se s ní seznamuje podle skupin černých kláves, tedy nikoli popořadě. K procvičování používáme i karty, které doporučujeme proděrovat v rohu a upevnit na kovový kroužek na klíče. Dětem se s nimi pak lépe pracuje.
HUDEBNÍ ABECEDA
Hudební abecedu cvičíme až po zvládnutí všech kláves. Snažíme se tak zabránit odpočítávání tónů od C a chápání C jako významnějšího tónu než ostatní.
SLUCH
I. Melodická složka
Nejdříve se zaměříme na rozlišení směru pohybu melodie - nahoru, dolů nebo setrvávající na stejném tónu. Některé děti zpočátku rozliší jen velké rozdíly, intervaly je nutno pak postupně zmenšovat až na sousední tóny. V popisu her s melodickými kartami naznačujeme postup rozvoje orientace v pěti- až šestitónovém prostoru na vhodných písničkách.
Karty používáme průběžně až do konce sešitu a probraný tónový prostor procvičíme na stranách s doplňovačkami. Tento způsob procvičování zápisu a čtení melodie umožňuje dětem vidět pohyb motivů po klaviatuře a tím i jednodušeji transponovat.
II. Rytmická složka
Od prostého porovnávání délek postupujeme k zápisu rytmu dlouhými a krátkými hůlkami a prožití pomlky. Zápis hůlkami je nejpřímější záznam délky zvuku a i malým dětem se dobře píše. Snažíme se, aby děti vše nejdříve rozlišovaly a porovnávaly, pak doplňovaly a nakonec samy zapisovaly. Velmi jim pomáhá, když si hůlky při zpěvu obtahují prstem nebo je píší ve vzduchu.
Zpočátku není vhodné počítat na doby! Používáním rytmických slabik si děti udrží cítění pro puls hudby a přitom jsou schopny hrát z notového zápisu. Na počítání dob přecházíme až později, nejpozději však ve chvíli, kdy začínají hrát oběma rukama dohromady. Počítáme jen doby (raz, dva, tři, čtyř). Touto cestou děti ani při složitějších rytmech neztrácejí cit pro puls hudby a přirozeně cítí těžkou dobu. Děti ji cítí většinou samy, jen je ji potřeba pojmenovat.
Podtrháváním dob se žáci učí číst globálně celý rytmický model vyplňující dobu a časem i celý takt.
III. Harmonická složka
Na jednom z listů si můžete otestovat tonální cítění dětí. Připravujeme se na hru otázek a odpovědí, tvoření period z předvětí a závětí a vnímání stavby skladby. Dohrávání písniček k tónice (většina pětiprstových písní na ní končí) je přípravou na hru s tónikou a dominantou a na cítění latentní harmonie k dané melodii, a tím na improvizaci.
|