Posuzované materiály jsou začátkem cyklu určeného pro výuku základního kursu hry na klavír dětí mladšího a středního školního věku. Jde o doplňující program jak výuky odborných hudebních předmětů (tzv. hudební teorie) tak vlastního programu výuky hry na klavír. Koncepce programu je budována na principech integrace a kreativity, kdy se (oproti konvenčním přístupům) vychází z elementárního hudebního prožitku a teprve odtud se směřuje ke kognitivnímu zvládání pojmů a odborných obsahů výuky. Základem práce učitele je tedy stav poznání individuality dítěte, pochopení jeho způsobu vnímání, myšlení a představivosti - spektra jeho schopností, kdy je třeba postupně nalézat využitelné momenty pro zahájení a rozvíjení efektivní didaktické interakce mezi učitelem a žákem. V tomto ohledu se předpokládá i sebereflexivní přístup učitele.
Struktura koncepce vychází z psychologicky nahlíženého a v praxi osvědčeného spektra hudebních schopností:
(1) smysl pro rytmus - (2) tonální cítění - (3) hudební představivost.
Tyto tři roviny jsou rozvíjeny simultánně a s respektem k věkovým zvláštnostem i možnostem dětí. Je využito jejich sklonu k hravosti a k neverbálním gestům a projevům ("hraní s pastelkami" - "hraní s tužkou a gumou"). Touto reflexí se rozvíjí asociační spektrum osobního prožitku jak estetického tak i kognitivního: děti tak samy objevují i formulují obecněji založená pravidla - např. v souvislosti s postupně se zpřesňujícím škálováním, s četnými komparacemi směřujícími od obrysového typu poznání k přesnému pochopení. Toto vše s ohledem na zásadu přiměřenosti, soustavnosti, názornosti a postupnosti vjedno, což je velmi důležité pro transfer vědomostí a dovedností.
Celá práce postupně vzniká v ovzduší cílevědomého vedení dětí v činnostně mnohostranných lekcích klavírní hry po dobu pěti let. Děti hrají, zpívají, vyjadřují se pohybem, malují a zapisují, rozvíjejí posluchačské zkušenosti. V prvních sešitech se jako modely pro dětské činnosti objevuje několik charakteristických skladeb; hojně je užito lidových písní a dětských písní umělých, jež jsou vesměs dětem známy jak ze základní školy, tak z materiálů klavírních škol.
Charakteristické znaky:
- Odpovídající stupeň vztahu (a současně odstupu od detailních kroků) vůči osnovám souvisí se základním charakterem - jde o smysluplný doplněk běžné hudebně naukové učebnice, potřebný zejména pro klavíristy už od samého počátku: zde je třeba uvážit, že s ohledem na vícehlasou formu realizace už nejelementárnějších skladbiček narůstá nárok na úroveň hudební představivosti, čtení not, hráčskou motoriku - a tím i na příslušnou pojmovou reflexi v míře nesrovnatelné s nástroji čistě melodickými.
- Obsah sešitů je tak - právě v důsledku tolik žádoucího předstihu vůči osnovám hudební nauky - v souladu s osnovami klavírní hry. Tím je jednak zmírněna problematická uniformita v proporcionalitě výuky hudební nauky u různých nástrojů, jednak zdůrazněna vzájemně prospěšná vazba teoreticky naukové a prakticky hráčské výchovy klavíristů.
- Oba sešity mají logickou stavbu, jsou metodicky transparentně uspořádány.
- Učivo je nahlíženo z různých úhlů a je osvojováno různými druhy činností.
- Obsah je logicky a přehledně členěn, přesto se předpokládá podstatný přístup i individuální přínos kreativního, aktivního a kontaktivního pedagoga; materiály nejsou určeny k mechanickému napodobování a pouhému pasivnímu přejímání návodů. Vždy je třeba zvažovat volbu několika postupů různé obtížnosti a funkčnosti, sledovat vztah vynaloženého žákova i učitelova pracovního úsilí k zjištěnému edukačnímu efektu.
- Oba sešity jsou vzájemně logicky spjaté - i v tomto ohledu je výše naznačená naděje na kompatibilitu zamýšleného cyklu plně oprávněná.
- Předností práce je její grafická podoba; nejde ovšem o samoúčelné "obrázkování", spíše o symboly než o výtvarné artefakty, takže je otevřen široký prostor pro uplatnění vlastní fantasie dítěte - a ovšemže i učitele.
- Text, názorné obrázky, podoba pracovních kartiček (příloha určená na rozstříhání), vzorná grafika notových záznamů, úroveň zadání úkolů, volba hudebních ukázek a celkový rozsah materiálu jsou přiměřené věku dětí.
První dva sešity řady dokazují, že jde o počin ověřený bohatou a zasvěcenou pedagogickou prací obou autorek a opřený o soustavné teoretické hudební a hudebně pedagogické studium i o jejich vlastní umělecky výkonnou praxi.
|